donderdag 21 augustus 2014

sabbatjaar... of toch niet?!

Mmmm... met veel angstzweet en de moed in de schoenen opende ik laatst mijn blog. Wat aanvankelijk broodnodig leek, namelijk een essentiële in- en output voor mijn ontembare honger naar creatieve uitspattingen, bleek nu bijna een jaar... ja, een jaar (!!!) stilgelegen te hebben. Hoe was dit mogelijk?! Of eerder, hoe is het zover kunnen komen?! Vele evaluaties, lijstjes en nog meer lijstjes verder kwam ik tot de slotsom dat creatief zijn weliswaar een onderdeel uitmaakt van wie ik ben, hoe ik in het leven sta... maar dat dit ook evengoed kan sluimeren, zonder dat ik mij daar schuldig over moet voelen. Het voorbij jaar was een uitdaging in energie sturen, bijsturen en verdelen, en petit kiki trok hierbij aan het kortste eind. Weliswaar heb ik de voorbije maanden vaak genoten van fijne artikels, prachtige kunstwerken, intrigerende stillevens, veel te mooie hebbedingen en vooral veel te veel interieurtips voor mijn toekomstige 30 woonsten, gesteld dat ik ooit zou verhuizen ;-)...
Tot nu.
Het schooljaar biedt zich terug aan, de kindjes kijken reikhalzend uit naar het weerzien met de vriendjes, en ik... mijn vingers beginnen terug te kriebelen. Wilde plannen zijn reeds gesmeed, honderden ideeën en mogelijkheden afgetoetst. Dus op naar de oorsprong: trial en error, maken en creëren, vloeken en gelukzalig een ontwerp op punt stellen.
Tijdens het neuzen in mijn bonte verzameling stofjes (noem het hamsteren als je wilt), en het leeghalen van een stockageruimte (aldus de laatste kamer in wording in ons huis), werden 1 en 1 opgeteld. Het maken van enkele giga zitkussens boodt zich aan.

Dus: voor wie zin heeft, volgt hier de tutorial:
A/ Benodigdheden
* oude dekens, truien,...
* zitzakvulling (kan gerecupereerd worden)
* 1 metalen rits
B/ Uitwerking
1. Leg enkele stoffen bijeen in een interessante compositie bestaande uit rechte en schuine vlakken.
2. Naai deze stoffen telkens per 2 aan elkaar aan de achterzijde. Gebruik hiervoor een flatlock-steek indien nodig, kwestie van de stof niet te laten uitrafelen als er later enthousiastelingen op springen, mee gooien enz... Zo kan je bijvoorbeeld eerst 2 kleinere vlakken aaneen naaien, en erna dit samengestelde stuk aan het derde vlak bevestigen.
3. Meet de zitzak op. Zorg er nu voor dat je 2 lappen hebt (die voor de onderkant mag gerust uit 1 stevig stuk bestaan, zoals bv een oud deken) die elk ongeveer 5cm kleiner zijn dan de afmeting van de zitzak. Hierdoor bekom je een mooi gevuld volume, zonder dat er 'lege' naden of al te vlakke spaties ontstaan.
4. Koop een lange metalen rits, ofwel toon op toon, ofwel juist extra contrasterend, en naai beide delen hiervan aan de achterkant van telkens 1 flap. Bij een grote zitzak kan je de rits 20cm korter nemen dan de volledige lengte van het zitkussen in wording.

5. Rits de 2 delen toe, en hou de flappen nog steeds met de mooie zijde tegen elkaar. Dan naai je de buitenste randen rondom toe, waarbij je best 1 à 2cm naadwaarde houdt. Indien nodig kan je direct een flatlock-steek gebruiken hiervoor, alweer om het uitrafelen tegen te gaan. Is de stof stevig genoeg (bv een vervilt stuk deken) hoeft dit niet en voldoet een gewone steek.
6. Open de rits, draai de hoes binnenstebuiten, en stop de zitzak er in... en klaar!



Geen opmerkingen: