dinsdag 2 april 2013

Unfold

Onlangs las ik een artikel in een oude Black Edition van Knack over het ontwerpersduo Dries Verbruggen en Claire Warnier uit Antwerpen. Dit jonge ontwerpersduo is zeer (lees zéér) goed bezig, met name in het ontwerpen van en met een 3D printer. Enkele jaren terug kocht ik van hen een aandeel, goed om af en toe een dividend uitgekeerd te krijgen, én uitgenodigd te worden op hun jaarlijkse aandelersbbq. Helaas is het supermooie geprinte kopje reeds gesneuveld door het gebruik door dochterlief, en op de bbq durf ik nog steeds niet in te gaan, aangezien ik deze inspirerende mensen nog nooit ontmoet heb. Ik blijf dus een bewonderaar op afstand. Maar mijn officiële document bewaar ik nog steeds vol trots in mijn archiefkast!
Unfold heet hun bedrijf, en ze hebben onder deze naam L'Artisan Elektronique gelanceerd, om zo een virtueel pottenbakkersatelier tot stand te brengen. Wat in onze jeugd science-fiction leek, blijkt nu op enkele kilometers van mijn bed plaats te vinden.
Zelf hou ik handwerk zeer hoog in het vaandel, want waarom iets mechanisch geproduceerd gebruiken, terwijl ik met veel meer liefde een authentieker product kan creëren? Toch blijft deze techniek me intrigeren, en dit meer dan andere virtuele ontwerpen, omdat de ontwerper in kwestie nog steeds een groot aandeel heeft in dit ontwerp. Tuurlijk kan er gescand, gedownload ea worden, maar het unieke aan L'Artisan Elektronique is dat je als ontwerper nog steeds met je handen jouw product tracht vorm te geven, tracht te zoeken en te creëren. De onvolmaaktheden die een gepassioneerd object sieren, gaan hier zeker niet verloren. Kortom de passie blijft...
Een naam om te onthouden!



































Geen opmerkingen: